Cultuur verschillen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu Cultuur verschillen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu

Cultuur verschillen

Blijf op de hoogte en volg Enia

28 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Ondertussen zijn Robin en ik een week in Suriname. Wát een andere wereld is het hier zeg… Toch wel een beetje verwacht dat we in een ‘Nederlands – Surinaamse’ samenleving terecht zouden komen. Dat is écht niet zo. We zijn hier echt in de Surinaamse samenleving terecht gekomen!

Onze tweede dag in Suriname leek het ons een goed plan maar eens een rondje te gaan fietsen. Even de stad ontdekken… Dat viel flink tegen! We hadden alle twee geen idee waar we naar toe gingen. En aangezien het verkeer hier ook erg chaotisch is. Zijn we na 10 minuten maar afgestapt en terug gewandeld.
Toen had ik wel al door dat de zon hier flink brand! Toen we waren bij gekomen van de schrik zijn we maar gaan wandelen! Ik wou een winkel zoeken, zodat ik zonnebrand kon kopen.
We hadden deze alle twee niet meegenomen vanuit NL. Niet slim natuurlijk… Wanneer ik vroeg naar zonnebrand keken de mensen mij hier onbegrijpend aan. Aii, dat had ik niet verwacht!
Van winkel naar winkel struinend kwamen we op den duur tot de conclusie dat we toch echt wel verdwaald waren. Koppig als we waren wilden we niet de weg terug wandelen. Met als gevolg dat we een dik uur in de brandende zon liepen, voor we de weg naar huis vonden. Flink balen, want tegen die tijd was ik al flink verbrand!

Onderweg werden we flink wat nageroepen door de lokale, mannelijke, bevolking. ‘Sneeuwwitje, schatjes, duifjes’ de raarste namen hebben we al gehoord. En dat is in de dagen erachter niet meer veranderd.

Na onze eerste keer verdwalen zijn we de volgende dagen nog een aantal keer verdwaald. Niet erg. Ondertussen heb ik het idee dat we de stad redelijk goed hebben leren kennen. En gelukkig kon ik dit keer mét zonnebrand op!

De derde dag zijn we naar alle 'hot spots' van de stad geweest. Ford Zeelandia, een monimentaal gedeelte wat centraal heeft gestaan in het koloniaal verleden van Nederland Suriname. Daarna gingen we op zoek naar de 'Palmentuin'. Deze waren we al tegen gekomen in onze fietstocht. Het bleek allemaal erg dicht bij elkaar te zitten! Nog geen 5 minuutjes verder vonden we de palmen tuin. Maar ook de 'Zus en Zo'. Waar we lekker hebben gegeten. Daarna zijn we op het gemakje langs de waterkant gewandeld. Het 'uitgaansgebied' met flink wat restaurantjes en cafétjes.

Donderdag avond hadden we afgesproken met 4 Belgische studenten die we in het vliegtuig hadden ontmoet. We zijn samen naar 'T vat' geweest. Chip, onze vaste taxi chauffeur, gaf meteen aan dat we erg vroeg waren. Het feest begint hier pas laat! We hebben lekker coctails gedronken. Hier zul je niet omkomen van de alcohol vergiftiging, maar eerder van de dorst. 3 drankjes op 4 uur tijd hebben we gekregen. In Nederland zou het personeel vast al ontslagen zijn!!
Maar we hebben een leuke avond gehad. En toen we naar huis wilden plukten we Chip van de dansvloer, die lekker stond te salsa dansen, die ons dan weer naar huis bracht.

Zondag ochtend zijn we naar de Javaanse markt geweest. 10 minuutjes fietsen van ons huisje. Hier hebben we mango's en verse groente gekocht. Iets wat je hier in de supermarkten haast niet vind. Ik heb mij ook maar meteen een zonnehoed gekocht. Ik heb deze hier echt wel nodig!
Toen we weer terug wouden gaan kwam ik tot de conclusie dat mijn band lek was... Even rondgevraagd, maar niemand had een fietspomp. Een vrouwtje dat haar fiets naast die van mij had gezet riep inneens in mijn oor. 'De muskieten lusten je RAUW!' Waarna ze me wel een tip gaf om ander anti muggen spul te kopen. Ook Marisca gaf dit later aan, aangezien het er zo veel zijn dat er makkelijk wel eens een zou kunnen gaan ontsteken.

We hadden gisteren om 15u een afspraak met tante Lottie. Die op zijn Surinaams pas om 17u doorging. Het was dan ook nog een dik uur rijden in de spits naar Lelydorp. Doordat we zo laat waren konden we niet heel veel bespreken met haar. Wel heeft ze haar verwachtingen uitgesproken, we zullen met de kinderen kunnen gaan zwemmen, huiswerkbegeleiding en spelletjes gaan doen. Natuurlijk is het aan ons om aan te voelen waar extra aandacht nodig is en waar we de kinderen mee kunnen helpen!

Hierna zijn we een hapje gaan eten bij een klasgenoot en een vriendin van Robin, en 2 andere meiden, die toevallig in hetzelfde huis wonen. Een gezellige avond waar we ervaringen hebben kunnen uitwisselen. Aangezien we er allemaal nog niet zo lang zitten!

Ondertussen is de fiets naar de fietsen maker, en gaan Robin en ik vandaag weer te voet de stad in. Want nu we de weg weten kunnen we écht gaan genieten. Terrasje pakken, hapje eten en lekker winkelen.

Veel liefss uit het warme Suriname<3

  • 28 Januari 2014 - 15:22

    Annemiek Nachtegael:

    Hey, dat klinkt allemaal erg chaotisch haha :-) hopelijk geen verdwaal momenten meer en hebben jullie er een leuke leerzame tijd. Beetje oppassen met die mannen daar ;-) Veel liefs Annemiek

  • 28 Januari 2014 - 15:32

    Leonie De Keijzer:

    Heyhey! Nog maar een weekje weg en nu al vanalles mee gemaakt! Klinkt als een mooie afwisseling van cultuur ontdekken en genieten en beetje vakantie houden! Geniet er lekker van! En succes volgende week op je stage! Liefs X Leonie

  • 29 Januari 2014 - 00:25

    Misja :

    Erg herkenbaar. Leuk geschreven. Tot morgen! Liefs

  • 29 Januari 2014 - 00:26

    Misja :

    Erg herkenbaar. Leuk geschreven. Tot morgen! Liefs

  • 30 Januari 2014 - 19:53

    Tante Bertha:

    Wat een belevenissen al.
    Ik zie nu al uit naar het vervolg.
    Zorg goed voor jezelf.
    Veel groetjes van tante bertha.

  • 31 Januari 2014 - 19:52

    Erika:

    Wat leuk om je ervaringen en belevenissen te kunnen volgen ! Zo leren wij ook nog wat van de surinaamse cultuur.
    Wat een blanke huid allemaal moet doorstaan in zo'n warm land! Gelukkig heb je al maatregelen kunnen nemen.
    "enjoy" the way of living overthere and have a good time next week with the children!
    Groetjes van Erika,Edwin. Bart en Thomas

  • 02 Februari 2014 - 13:23

    Tante Jose:

    Ha sneeuwwitje, voorzichtig hoor met je witte nederlandse velletje! Leuk om je verhalen te lezen,
    ik hoop dat je nog veel gaat schrijven. Succes straks bij de kinderen in Lelydorp, liefs tante Jose en ome Ed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Enia

Een half jaar in Suriname, Paramaribo stage lopen. Het avontuur kan beginnen.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 17684

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 22 Juli 2014

Paramaribo

Landen bezocht: