Bezoek uit Nederland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu Bezoek uit Nederland! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Nederland!

Blijf op de hoogte en volg Enia

13 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is weer tijd voor mijn update! De 2 weken zijn weer bijna om...

Ja, een beetje raar is het wel hoor. Zo maar moeders hier in Paramaribo bij me te hebben. Maar echt heel leuk.. Ik geniet er volop van!
Vorige week donderdag is mama geland op Zandarij. Met een kleine vertraging. Maar na anderhalf uur geduldig te hebben gewacht kwamen ze dan toch eindelijk aan bij het hotel!
Na even de spulletjes te hebben geïnstalleerd zijn we lekker wat gaan eten bij ’T Vat. Want de dames (en Robin en ik ook) hadden ondertussen best trek!

We hebben lekker bij gekletst. Maar voor mama, Angelique en Joke was het gevoelsmatig natuurlijk al midden in de nacht. Dus ze zijn op tijd weer vertrokken richting hotel.
Vrijdag hadden we afgesproken om na de stadswandeling, die voor het reisgezelschap was geregeld, gezellig een hapje te eten en nog wat broodnodige tijd in te halen. Enkel de plannen werden gewijzigd toen Kapitein Sobé opbelde met de vraag of Robin en ik ’s middags met de kinderen van het Kindertehuis naar een musical wilden gaan. Ze snapte dat het kort dag was. Maar anders konden de kinderen niet gaan…

Dus die middag zijn we samen met de jongere kinderen naar een musical van Dora en Spongebob geweest. Leuk om de kinderen zo te zien genieten. Het was duidelijk te zien dat ze niet zo vaak op stap gaan. Maar het was goed dat het meisje naast me luidkeels mee zong met de liedjes. Want zelf had ik toch wel moeite om mijn ogen open te houden!

Na een gezellige middag met de kinderen en ze weer ‘thuis’ te hebben gebracht zijn we weer richting huis gegaan. Om ’s avonds te gaan eten met de dames! Dit was dan ook meteen weer ‘afscheid’ want de dag erna vertrokken ze voor 4 dagen het land in. Om het mooie Suriname te gaan bewonderen. Wat voor mij betekende dat het ‘normale’ leven weer verder ging.

Woensdag was voor mama weer een vrije dag in Paramaribo. ’s Ochtends hebben we weer als vanouds de toerist uitgehangen. Ford Zeelandia van binnen bekeken en de centrale markt bezocht. Daarna snel klaarmaken voor stage. Maar ik moest ze gelukkig niet te lang missen. Want die middag kwamen mama, Angelique en Joke op bezoek op stage. Om een beetje een beeld te krijgen van wat ik nou eigenlijk allemaal doe tussen het feesten door…
Bijzonder om te zien dat wat voor mij al weer ‘normaal’ is zoveel indruk op hen maakte. Ze hadden ook nog wat speeltjes uit NL mee gebracht. Wat ervoor zorgde dat de kinderen natuurlijk allemaal erg geïnteresseerd waren!
Als afsluiter zijn we roti gaan halen. Want die maaltijd mag je natuurlijk niet overslaan bij een bezoek aan Suriname!

En donderdag was het zo ver. Speciaal een dagje vrij genomen van stage om samen bij het reisgezelschap van moeders aan te kunnen sluiten voor een tripje! Erg leuk. Donderdag ochtend vertrokken we richting Nieuw Nickerie. Onderweg hebben we flink wat sightseeing gedaan. We zijn gestopt in Groningen, bij een kerkje, een bananen ‘plantage’ en een hindoeïstische tempel. Onverwachts kregen we nog een rondleiding door de kerk van een erg vriendelijke man die duidelijk een warm hart had voor het geloof en zijn gemeenschap. Erg leuk om deze meneer zo enthousiast was om ons spontaan rond te leiden.
Ook de bananen plantage was erg indrukwekkend om te zien. Ik moet zeggen dat ik voortaan toch wel anders aan zal kijken tegen de bananen in de winkel.. Wat een werk allemaal! En hoe vooruitstrevend voor Suriname als ik de processen allemaal bekeek.

In Nieuw Nickerie hebben we nog even gewinkeld, daarna lekker gegeten en daarna heb ik heerlijk genoten van het hotel bed(!!). Heerlijk :).
De volgende dag stond de Bigi Pan op het programma. Met z’n allen in het bootje samen met de bootsman om te genieten van de bijzondere natuur in dit gebied. Gewoon weg genieten. Jammer genoeg was het niet onder het genot van een zonnetje.. Maar hebben we flink wat regenbuitjes op ons hoofd gehad. Niet erg. Gelukkig was het niet koud. En de natuur werd er niet minder mooi op!

Na deze bijzondere vaartocht zijn we weer op het gemakje richting Paramaribo vertrokken. Blijkbaar was het wel een intensieve dag geweest. Want ik heb vrijwel de hele terug reis lekker liggen slapen. Tot er ineens flink werd geremd. Waardoor ik bijna op de grond van het busje belande!
Die avond heb ik genoten van een één op één maaltijd met mama. Ook erg leuk! En (stiekem) nog een extra nachtje kunnen genieten van een hotelbed.

Zaterdag stond er een dagje Lelydorp op de planning. Met z’n 5en en een grote backpack vol met zwempakjes die in NL waren ingezameld vertrokken we richting Nos Kasita. Natuurlijk eerst tijdje in de bus. Het was raar om onze oude stage plaats weer terug te zien en de kindjes die we daar hebben gezien. Ik vond het erg leuk dat we ze toch nog iets konden geven! Daarom wil ik ook echt iedereen bedanken die een zwempak, zwembroek of bikini heeft meegegeven! Helaas hebben we geen foto’s mogen maken van de kinderen. Maar we hebben wel een foto van Tante Lottie die de badpakken in ontvangst neemt! Ik weet dat ze goed terecht zullen komen!

Na hier nog even te zijn geweest zijn we richting de vlindertuin vertrokken. Waar we een leuke rondleiding kregen over het proces van de vlinder. Maar ook de export ervan naar bijvoorbeeld NL!
Na wederom die week weer helemaal nat geregend te zijn hebben we thuis nog even genoten van een lekkere douche. Om die avond nog maar eens uit eten te gaan!
Na afscheid te hebben genomen stond er voor Robin en mij nog de diploma uitreiking van het salsa dansen op de planning! Dus die avond nog een feestje. Maar de drukke dagen hebben toch wat opgebroken, merkte ik wel. Dus om 1u lekker m’n bedje op gaan zoeken!

Vanochtend stond dan weer de wekker om mama haar petje en oplader terug te brengen (die hier waren blijven liggen) naar het hotel voor hun vertrek naar het zuiden. En stiekem natuurlijk weer een excuus om elkaar even te zien…

Maarrr. Voor nu zijn ze weer vertrokken Suriname in. Wat mij vandaag mooi de tijd geeft om eens een keer wat aan school te gaan doen. Wat me nog niet zo goed is gelukt de afgelopen maanden!

Aan iedereen in Nederland al het beste! Geniet van het lekkere weer daar. En stuur er maar wat van naar Paramaribo :)!

Liefs!

  • 14 April 2014 - 12:34

    Tilly Blommaart:

    Hoi Enia, er is daar veel moois te zien begrijpen we, zulke mooie fotos , t lijkt inderdaad wel op een programma van discoveri channel . Geniet er maar lekker van en de groeten van Ludo en Tilly.

  • 16 April 2014 - 14:44

    Jozien:

    Hoi Enia, de leuke dingen blijven jou maar overspoelen. En dat is maar goed ook. Heerlijk dat je zo geniet van de mensen om jou heen, jouw stage, de mooie natuur. En ga daar vooral mee door!!!!
    Veel plezier nog met de dames uit Nederland en succes met jouw werkzaamheden van school.

    Even een uitstapje van ons doorgeven:
    Afgelopen zaterdag zijn Maureen en ik samen met jou Erik op stap geweest naar Terneuzen, de band van mijn neef La Ventura trad daar op in de Pit. Onze oren zijn weer aardig doorgeblazen, die van Erik niet die was goed beschermd met oordopjes ha ha ha!! Ik vond het heel leuk dat Erik mee was gegaan en daarna natuurlijk aan de bak bij De Douw.

    Nou meis veel liefs van ons allemaal en we zitten alweer met spanning te wachten op jouw volgende update!!!

    Tante Jozien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Enia

Een half jaar in Suriname, Paramaribo stage lopen. Het avontuur kan beginnen.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 17683

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 22 Juli 2014

Paramaribo

Landen bezocht: