Over de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu Over de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu

Over de helft!

Blijf op de hoogte en volg Enia

01 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Heey iedereen!

Wederom een teken van leven uit Paramaribo!! Weer al even geleden dat ik iets van me heb laten horen. Maar maak je geen zorgen. Dat ik omdat het leventje hier een beetje ‘normaal’ aan het worden is. En zodoende heb ik een stuk minder te vertellen als eerst!

Twee weken geleden heb ik afscheid genomen van mama, dat was erg raar… Ik had graag gehad dat ik haar nog even in Suriname kon houden. Want het was toch wel erg fijn om een vertrouwd gezicht in de buurt te hebben! Ook liet het me wel beseffen wat ik allemaal moet missen in Nederland… Maar het liet me ook beseffen hoe veel geluk ik heb om dit avontuur te kunnen meemaken. Gesteund door heel veel mensen die achter me staan!! Ondertussen zijn we weeral over de helft. En het is echt, echt ontzettend snel gegaan!

De afgelopen weken zijn niet erg spectaculair geweest. Geen tripjes gedaan, maar wel de gebruikelijke weekend planning (filmpje op de bank, op stap, uiteten, schoolwerk, hangmatteren, boekje lezen etc.). Dus daar is ook helemaal niets mis mee!
Ook heb ik Koningsdag gevierd hier in Suriname. Ik moet zeggen, het was leuk gedaan. Maar in Nederland is het toch net ietje pietsje beter... Vooral omdat ze hier in de veronderstelling zijn dat Guus Meeuwis en Ali B de enige artiesten zijn die van Nederlandse bodem komen ;).

De afgelopen 2 weken was het vakantie in Suriname. Daarom hadden Robin en ik wat activiteiten gepland voor de kindjes. Een groot deel van de kinderen in het kindertehuis is naar huis of naar familie om daar vakantie te vieren. Van 4 kinderen wisten we dat ze zouden blijven in de vakantie. Omdat ze niemand hebben om naar toe te kunnen gaan. 2 kinderen zijn onverwachts gebleven. Omdat ze niet zijn opgehaald. Dat vond ik zelf erg verdrietig om te zien.
Maar wel fijn dat wij er zijn om wat met de kinderen te ondernemen. Zodat ze niet de hele dag voor de tv gaan hangen.
Door enige verwarring en onduidelijkheid (ook wel de ‘Surinaamse cultuur’ genoemd) viel er een deel van de activiteiten in het water. Maar gelukkig hebben we wel 2 leuke activiteiten kunnen ondernemen.

Zo zijn we vorige week met de kindjes een ijsje gaan eten aan de waterkant. Ook hebben we nog even gespeeld in de speeltuin bij de palmentuin en een rondje gewandeld door de stad. Zo was het toch een mooie opvulling van de ochtend. Leuk ook om te zien hoe de kindjes opleven als ze even ‘buiten’ zijn!
Gisteren zijn we met de kinderen naar de dierentuin geweest. Hier was ik zelf ook nog niet geweest. Ik had wel al begrepen van anderen dat ik me er niet al te veel bij voor moest stellen. Dat was nogal zachtjes uitgedrukt… Wat zielig voor die beestjes zeg… Allemaal erg kleine kooitjes en dan nog veel te veel beestjes op dat kleine stukje. Ze meeste dieren zagen er dan ook niet tip top uit. Heel veel exotische dieren hadden ze (gelukkig) niet.
Op de bordjes stond mooi aangegeven dat je de diertjes niet mocht voederen, aanraken of pesten. Maar aangezien de omheining rond de hokken van ellende uit elkaar viel stonden alle kinderen tegen de kooien aan. Waardoor de dieren erg van slag raakte.
Maar goed de kinderen hebben zich erg goed vermaakt. En konden zich uren bezig houden in de speeltuin. Wat natuurlijk wel erg leuk voor ze was!

De rest van de vakantie dagen hebben we opgevuld met het spelen van spelletjes, wat de kinderen ook erg leuk vinden. Monopolie was de favoriet!

Ondertussen staat het weekend weer voor de deur. Dit weekend staat een tripje naar Tonka eiland op de planning. En daarna begint het normale leven weer voor iedereen in Suriname. En ook voor ons. Want dan zijn alle kinderen weer ‘thuis’.

Dat was hem weer voor deze keer :). Dikke kroel vanuit Suriname!

  • 01 Mei 2014 - 19:23

    Jozien:

    Hoi meis,

    Inderdaad al op de helft, de tijd gaat hier zo snel en zo te horen aan jou net zo. Maar dat is een goed teken, dan vermaak jij jezelf prima en aan jouw activiteiten te zien doe je hele leuke dingen.
    En wat goed dat jullie er voor die kindjes waren die uiteindelijk niet naar huis gingen. Triest dat ze dan niet opgehaald worden, dat is er pijnlijk zowel voor jou en zeker voor die kindjes.

    En nu nog aftellen dan komt Erik al weer naar jou toe!! Ik wens jou alvast een heerlijke tijd met hem en hopelijk heb je genoeg tijd om samen wat leuke trips te ondernemen.

    Meis veel liefs van ons uit Oosterhout, Lisann uit Utrecht en Maureen uit Stockholm
    Tot horens op jouw volgende bericht.

    Jozien en Jan

  • 16 Mei 2014 - 21:01

    E. Van Den Berg:

    Hallo, Enia,
    Leuk weer iets van je te lezen.
    Ik blijf zo goed op de hoogte.
    Morgen word ik helemaal bijgepraat, want dan komen je vader en moeder.
    Ze brengen dan foto's mee van Suriname.
    Plus de nodige verhalen. Ik ben erg benieuwd.
    Succes met het werk. Ook voor je collega.
    Hartelijke groeten van Tante Bertha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Enia

Een half jaar in Suriname, Paramaribo stage lopen. Het avontuur kan beginnen.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 17693

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 22 Juli 2014

Paramaribo

Landen bezocht: