Nog maar één maandje te gaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu Nog maar één maandje te gaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu

Nog maar één maandje te gaan

Blijf op de hoogte en volg Enia

17 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Het is ondertussen weer tijd voor de 2 wekelijkse update vanuit het mooie Suriname! De tijd begint snel te korten moet ik zeggen. Ook de mooie vakantie met Erik heb ik genoeg te doen gehad!

7, 8 en 10 juni zijn we met een grote groep vertrokken naar Isadou. Een eilandje aan de Suriname rivier. Dit was georganiseerd door een vrouw van het kindertehuis ‘Samuel’ waar 2 meiden, waar we veel mee optrekken, stage lopen. Erg leuk om eens een tripje te doen waar niet alleen stagiaires waren. Maar waar we ook de locals mee naar toe gingen! Het was wel erg druk in het busje… In de bus voor 26 personen, moesten zich 27 personen + bagage proppen. Met als gevolg dat het best heel erg krap was. Maarr No Spang, niemand scheen er zich er erg aan te storen!
Het tripje was heel erg relaxed. Eten, slapen, zonnen en kaarten waren dan ook onze hoofdactiviteiten. En gelukkig hadden we het weer ook mee! Tijdens de trip vond er ook een talentenjacht plaats waar iedereen werd verwacht iets rond het thema ‘liefde’ te doen. Omdat een echtpaar wat ook mee was op trip 35 jaar was getrouwd. Als echte creatievelingen hebben we een ‘abc’tje’ in elkaar geflanst en konden we verder genieten van de zang kunsten van de Surinaamse mensen!
Het was weer veel te snel weer tijd om ons allemaal in het busje te persen om weer richting Paramaribo te gaan!

Ondertussen komt ook het einde van de stage in zicht. En eerlijk is eerlijk, de laatste lootjes wegen toch echt wel het zwaarst… Alle ‘vrije’ momenten stonden ineens in het teken van het af ronden van de beroepsproducten. Gelukkig is nu alles wel af, en is het alleen nog even wachten op feedback. Vrijdag moet alles ingeleverd zijn. Dinsdag hebben we ons eindgesprek op stage en aan de hand van dit gesprek, woensdag het eindgesprek met de vrouw die de stage bemiddeling regelt. Zij zal haar beoordeling doorgeven aan school en dan is het afwachten wat voor cijfer ik krijgt voor het gehele jaar (dus ook mijn stage binnen Tragel). Nog even spannend dus…

Afgelopen woensdag hebben we met de kinderen geknutseld. Eerder al hadden we foto’s van de kinderen gemaakt. We hadden rond de foto’s een lijstje gemaakt. Die de kinderen kunnen versieren. Een erg leuke middag, waarin vrijwel alle kinderen goed mee hebben gedaan.
We gaan de foto’s laten plastificeren. En de foto’s voor vertrek op hangen in de eetzaal. Op deze manier hebben de kinderen ook iets ‘blijvends’.

Ondertussen is in Suriname ook het WK losgebarsten. De tijden van het WK zijn net wat minder ideaal als in Nederland. Zo speelde NL hier vrijdag om 16u. Maar wát een feest. Bij ’t Vat werd de wedstrijd op groot scherm uitgezonden. En werd al snel duidelijk hoeveel stagiaires zich in Paramaribo bevonden. Wat een drukte! Natuurlijk hoef ik niemand de uitslag meer te vertellen. Hierna zijn we lekker Hollands gaan eten, friet met snacks, en voelde ik me net weer een beetje in Nederland!

Nog steeds genoeg te doen in het mooie Suriname dus. Ondertussen ben ik al begonnen met een lijstje met de dingen die ik nog wil doen voordat het 21 juli is (en dat is nog genoeg).
We hebben nog 3 weken vakantie op het eind. Wat nu ineens wel erg lang lijkt. Maar dit zal ook echt wel goed komen!

Dit was het weer voor deze keer :). Heel veel groetjes! En begin je zo stilaan maar klaar te maken voor mij terug komst. Ik zal me tegen die tijd echt wel verplicht voelen iedereen plat te knuffelen die ik al zo lang heb moeten missen!!

• 17 Juni 2014 - 18:06

Francie:

Ik hoop dat je een mooi punt zult krijgen voor je stage, maar je hebt zeker al een hele mooie ervaring die niemand je meer afneemt! Succes met de laatste loodjes, en geniet van je vakantie! Je zult zien dat voor je het weet, je weer in Nederland bent! Groetjes uit Helmond!

• 17 Juni 2014 - 21:48

Ome Jan:

Hallo Enia,
    Afgelopen weekend hebben we jouw moeder gesproken en die was net zo enthousiast over Suriname als jij! Als je terug bent houden we ons aanbevolen voor een avondje foto's en sterke verhalen. Geniet er nog even van en met die laatste loodjes komt het echt wel goed!
    Groetjes uit Oosterhout

• 20 Juni 2014 - 22:54

Huib De Guytenaer:

Hoi Eniatje, wat heb je daar een mooie tijd gehad. Veel meegemaakt en goed werk verricht! We wensen jou nog veel plezier de laatste maand en een leuke 3 weken vakantie. Groetjes van de Guitjes