A'e go! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu A'e go! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu

A'e go!

Blijf op de hoogte en volg Enia

08 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen!

Het is weer even geleden dat ik een blogje heb geschreven. Dus vandaar weer even een update, zoals jullie dat gewend zijn! Denk zomaar dat het één van de laatste zal zijn...
Zoals jullie zien heb ik ondertussen al een beetje Surinaams geleerd! A'e go > Het gaat goed (met mij!).

Stage hebben we vorige week donderdag afgesloten. Robin en ik namen samen afscheid met de vrijwilligster, Willie, een vrouw van in de 70 die 3 maanden vrijwilligerswerk had gedaan binnen Kindertehuis Ramoth. Als afscheid hadden we cup-cakejes voor de kinderen gekocht. En ’s avonds kregen ze macaroni. Een echte delicatesse in Su. Aangezien alle ingrediënten in verhouding met andere producten nogal duur zijn. Alle zusters waren aanwezig, erg leuk dat ze hiervoor de moeite hadden genomen.
Omdat de zusters hadden gekookt was de macaroni niet helemaal zoals wij die gewend zijn. Zo werd de macaroni eerst gekookt en daarna met olie, hakblokjes, knoflook, ui en wat groentjes gewokt. De rode saus die we hadden meegenomen werd eigenlijk niet gebruikt. En zo bleef er dus vooral vettige macaroni over. Maar goed, de kinderen vonden het lekker!
Aan het eind van de maaltijd nam de kapitein even de tijd om echt ‘afscheid’ van ons te nemen. Robin en ik hebben ieder een mok gekregen. Super lief dat ze nog de moeite hadden gedaan voor een kleinigheidje. Dat had ik echt niet verwacht! Ze gaf ook aan dat ze erg blij waren met de producten die we hadden geleverd en veel aan ons had gehad. Een mooi afscheid dus!
Een week later kreeg ik mijn cijfer voor stage dit schooljaar. Dus ook van het eerste half jaar binnen Tragelzorg. Een 8,5! En daar ben ik stiekem toch ook wel een beetje trots op!
In Nederland zal ik nog 2 keer naar school moeten om supervisie af te sluiten. En ook nog een ander vak moeten afronden. Maar dat zijn zorgen voor later, als het ‘echte’ leven weer gaat beginnen. Nu nog even genieten, van 3 weken vakantie!

Ondertussen zit er al één weekje vakantie op. Die hebben we gevuld met zwemmen, shoppen, zonnen, WK, lezen, kaarten, stappen, terrassen, uiteten en een dagje mee met de ‘postboot’. Dit is een boot die vanaf de waterkant (hartje Paramaribo) vertrekt over de Suriname rivier. Na 3,5 varen kom je aan bij een oude plantage. Hierna bezoek je nog een plantage op ‘Warapa’ hier was ook een museum en hebben we lekker kunnen eten. En zo zag ik voor het eerst in 5,5 (bewust) een voormalige plantage. Ook wel eens goed om een beetje geschiedenis en cultuur mee te krijgen! Dat hoort er natuurlijk ook bij!

Ook hebben de afgelopen dagen in het teken gestaan van afscheid nemen. De meiden waar we de afgelopen 5 maanden mee zijn opgetrokken, nemen één voor één afscheid. Best wel raar om zo iedereen uit te zwaaien na zo’n mooie en leuke tijd!
En het maakt dat het besef dat het er voor mij ook bijna op zit, ook alleen maar groter.

Maar wij hebben nog wat leuke dingen in het vooruitzicht hier in Su! Natuurlijk de gebruikelijke vakantie opvulling, maar er staat ook nog een tripje naar de jungle op de planning!
Sowieso iets om van te genieten!

Veel liefs, en tot snel :)

• 09 Juli 2014 - 08:55

Tilly :

Hoi Enia, geniet nog maar even van je vakantie , zo te horen zal dat vast wel lukken. Wat goed he een 8.5 prima gedaan hoor, vele groetjes vanuit t steen.

• 09 Juli 2014 - 09:31

Anne Maria De Guytenaer:

Hallo Enia

Weer een leuk verslag en een super goed eind cijfer daar mag je zeker trots op zijn.
    Geniet nog van je twee weekjes vakantie alvast een hele goede terug reis en gauw tot ziens.

Dikke knuffel

Anne Marie

• 12 Juli 2014 - 16:26

Tante Jozien:

Hey lieve Enia!!!!

Wat heerlijk dat je jouw stage met zo'n goed gevolg af kan sluiten, dan is 3 weken vakantie vieren toch wel heel erg relaxed lijkt mij zo!!! De dagen tikken nu voorbij en zoals je al beschrijft heb je al van velen afscheid moeten nemen, dat zal niet altijd even gemakkelijk voor jou geweest zijn. Je kunt gelukkig terug kijken op een prachtige tijd die je met hen hebt doorgebracht.
    Via deze weg wensen wij jou nog een prachtige laatste week toe in Parmaribo, geniet nog even van al dat moois en vooral het lekkere weer (vergeet niet wat mee te nemen in jouw koffer als je weer naar Nederland komt ha ha ha ).
    Een hele goede reis voor 22 juli en we zien elkaar hopelijk heeeeeel snel.
    Veel liefs en groetjes, Tante Jozien, Ome Jan, Maureen en Lisann