Salsa, (culturele) feestjes en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu Salsa, (culturele) feestjes en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu

Salsa, (culturele) feestjes en stage

Blijf op de hoogte en volg Enia

02 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi daar allemaal!

Ik heb begrepen dat jullie je in Nederland grote zorgen om me maken! Die Enia die lijkt alleen maar te feesten daar in het verre Suriname. Doet ze nog wel wat aan school? Loopt ze eigenlijk wel stage daar?
En ja, eerlijk is eerlijk, als je mijn facebook zo bekijkt kan ik me dat wel voorstellen. Er is hier ook zó veel te doen! Maar alles wat ik hier doe is in veel opzichten erg leerzaam ;).

De algemene ontwikkeling: Deze dame heeft al 2 officiële diploma’s op zak. Salsa diploma’s wel te verstaan. Ondertussen mag ik morgen beginnen aan de ‘advanced classes’. En kan ik al een flink aantal rondjes achter elkaar draaien!
Afgelopen zaterdag moest ik het behalen van mijn diploma natuurlijk wel even vieren. Dit op een salsafeestje (waar ik mijn 'moves' nog eens kon oefenen) in een groot hotel. Het feestje was buiten en alles was erg goed geregeld en er was een grote dansvloer. Jammer genoeg viel het feestje in het water (letterlijk). Toen het begon met regenen… Er werd binnen snel een dansvloer gelegd. Maar ondertussen waren er toch flink wat mensen vertrokken.
Niet getreurd. Er werd voorgesteld om naar een Javaans feest te vertrekken. En dát wou ik natuurlijk niet missen! Onder het genot van live muziek en ja, hoe kan het ook anders, heel veel Javanen, hebben we daar de rest van de avond door gebracht. Gelukkig moet je om te dansen om Javaanse muziek geen diploma’s opzak hebben. Het leek een beetje op slowen. 1, 2, 1, 2…
Erg bijzonder om te zien hoe iedere groep hier in Suriname eigen feestje heeft. En hoe anders die ook zijn van elkaar.

En ja, we zijn hier niet voor niets. 4 dagen in de week staan hier toch echt in het teken van stage lopen!
Eerder gaf ik al aan dat ik goed contact had met de kinderen en dat de kinderen kwamen vragen of we iets met ze wilden gaan doen. Na de eerste weken was onze ‘nieuwigheid’ er een beetje af en kregen we te zien waar we eigenlijk voor kwamen. De kinderen vertonen onderling veel agressie naar elkaar (slaan, schoppen, bijten, schelden). Zo goed als de huiswerkbegeleiding de eerste weken leek te gaan. Zo slecht verloopt het nu. De kinderen komen gewoon weg niet opdagen.
Ondertussen hebben we een aantal gesprekken gehad met de Kapitein. En zijn hier mee aan de slag gegaan. Wat echt wel fijn voelt. Omdat ik nu het gevoel heb meer te kunnen doen met mijn studie. Ik schrijf ook voor 2 van de kinderen een hulpverleningsplan uit.
Tijdens de stage dagen zijn er momenten waar ik in gesprek kan gaan met de kinderen. Ik merk echt dat er veel behoefte is aan een luisterend oor…

Ondertussen zullen sommige mensen zich wel afvragen wat er gaat gebeuren met de centjes die ze me hebben toevertrouwd bij mijn vertrek.
Binnenkort is het vakantie hier in Suriname. Dan is er maar een klein groepje kinderen aanwezig. Deze kinderen hebben écht nergens om naar toe te kunnen gaan. Terwijl sommige andere kinderen naar huis, een oom, tante opa of oma gaan. Een deel van het geld wil ik besteden om samen met deze kinderen iets leuks te gaan doen. Een keer een ijsje eten op het terras. Een middagje zwemmen. Misschien naar de dierentuin. De kinderen kijken hier nu al naar uit!

De rest van het geld wil ik graag gebruiken om iets leuks te kopen voor álle kinderen. Een idee is om van ieder van de kinderen een foto te maken. Deze dan uit te laten printen en samen met hen een lijst maken om de foto's in te kunnen lijsten. Zo heeft ieder kind toch iets van zichzelf. En hopelijk iets om trots op te zijn.

Ook lijkt me iets van speelgoed leuk. En het liefst niet iets wat binnen 4 dagen aan gort ligt door het grove spel van de kinderen. Wat het gaat worden weet ik dan ook nog niet. Maar als ik een keuze heb kunnen maken laat ik jullie dat weten!

En bijna, bijna is het zover! Donderdag komen mama, Angelique en Joke aan op Zandarij. En zal ik ze nog diezelfde avond op gaan zoeken in het hotel waar ze zullen verblijven! Erg leuk. Ik kijk hier echt naar uit. Fijn om een stukje van ‘mijn wereld’ met ‘thuis’ te kunnen delen.
Maar stiekem ook een beetje raar…

Zoals jullie lezen, jullie hoeven je nergens zorgen om te maken =). Naast 3 dagen feesten zijn er ook nog 4 dagen stage!

Heel veel liefs vanuit het bruisende Paramaribo!

  • 02 April 2014 - 19:14

    Tante Jozien:

    Hey Enia,

    Na dit berichtje ben ik enorm gerustgesteld hoor meis, zeker nadat ik las dat je al diploma's hebt behaald ha ha ha :)
    Nou lekker verder genieten van al het leuks wat op jouw pad komt de komende periode, tijd vliegt. Je bent al over de helft. Dus blijf jouw beste beentje voorzetten, zowel met Salsa als met jouw stage, dan komt het dik in orde!!!! Veel plezier met uitstapjes plannen als jouw ma er is.

    Liefs en groetjes van ons uit Oosterhout

  • 05 April 2014 - 15:12

    Tante Jose:

    Ha Enia,
    Geweldig dat je het zo leuk hebt daar in het verre Paramaribo. Wij waren vorige week nog behoorlijk dichtbij, op Aruba, om precies te zijn. Een beetje van het weer en het rustige tempo kan ik me nu dus prima voorstellen.
    Ik hoop dat je veel plezier hebt met je bezoek uit Nederland. Misschien kun je je moeder ook nog wat salsapasjes bijbrengen. Tot een volgend berichtje, groetjes tante Jose en ome Ed.

  • 06 April 2014 - 21:20

    Erika:

    Hoi Enia,
    Hoe was het weerzien met je mama- heb je wat lekkere nederlandse boterhammen kunnen eten?
    Nu kun jij je ervaringen "life"delen en samen op avontuur tijdens de trip in de jungle.
    Goed op elkaar passen hé en veel leuke momenten samen.
    Groetjes uit St-Jansteen!
    Erika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Enia

Een half jaar in Suriname, Paramaribo stage lopen. Het avontuur kan beginnen.

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2637
Totaal aantal bezoekers 17709

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 22 Juli 2014

Paramaribo

Landen bezocht: