Vakantie met Erik - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu Vakantie met Erik - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Enia Heijne - WaarBenJij.nu

Vakantie met Erik

Blijf op de hoogte en volg Enia

01 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!
Na toch wel even radio stilte laat ik weer eens wat van me horen! In mijn vorige verslag gaf ik het al aan. Erik kwam op vakantie! Ik ga jullie waarschuwen, het gaat een lang verhaal worden. Maar we hebben dan ook héél veel gedaan!

Vorige week donderdag was het dan toch eindelijk zover. Samen met Jannie (een medestudent wiens moeder ook op vakantie kwam naar Suriname) ben ik die middag naar Zanderij vertrokken. Ondertussen was ik toch wel erg zenuwachtig…
Maar gelukkig is alles goed gekomen! Na voor mijn gevoel uren wachten kwam Erik dan toch aangelopen in de ontvangsthal! De vakantie kon beginnen…

Van mama hadden we een overnachting in het Eco Inn Resort cadeau gekregen, dus ons eerste nachtje hebben we lekker op hotel geslapen. Nadat we de spulletjes daar gezet hadden zijn we toch nog snel even een hapje gaan eten, natuurlijk hadden we elkaar ook veel te vertellen na al die tijd! Heel veel knuffels gekregen namens de mensen in Nederland en ook nog een lief kaartje in ontvangst mogen nemen, erg leuk en lief allemaal! Daar wordt een mens vrolijk van!

Vrijdag zijn we snel even de stad in gedoken zodat Erik een hangmat kon kopen. Een echte ‘must have’ tijdens de vakantie in Suriname. Daarna zijn we richting het zwembad vertrokken voor een verfrissende duik. Die avond op tijd naar bed. Want de volgende ochtend stond de eerste trip al op de planning! Zeeschildpadden spotten op Matapica.
Zaterdag vertrokken we in de ochtend samen met 6 anderen richting Leonsberg. Vanwaar we werden opgehaald om met een bootje richting ons vertrekpunt van de trip te gaan. Na +/- een uurtje varen waren we gearriveerd. Even lekker gegeten. Waarna we zijn overgestapt op een klein bootje het moerasgebied in. Dat was al een hele ervaring op zich!
Bij aankomst hebben we eerst ons hangmattenkamp gereed gemaakt. Waarna we onze billen even konden laten rusten, na al dat ge-zit op de harde bankjes van de bootjes.
’S avonds kwamen de eerste zeeschildpadden aan land. We hebben een aantal soepschildpadden gezien en ook 2 grote leatherback schildpadden! Heel indrukwekkend om te zien hoe deze (honderden!) eitjes legden. Helaas geen goede foto’s hiervan. Aangezien er niet geflitst mag worden, omdat dit de schildpadden stoort!
Die ochtend vroeg opgestaan en Erik en ik hadden het geluk nog op de foto te kunnen met een leatherback! Ik denk dat de foto voor zichzelf spreekt… Erg indrukwekkend!

De verdere week hebben we gevuld met dagjes naar de stad, avondje bioscoop en een dagje naar de vlindertuin. Leuke dagen die ook veel te snel voorbij vlogen!

Donderdag was het natuurlijk weer tijd voor de gebruikelijke ‘studenten stap avond’. Aangezien ik Erik een goed beeld wou geven van mijn leventje hier, konden we deze natuurlijk niet overslaan!
We konden het alleen niet te laat maken. Die vrijdag vertrokken we namelijk voor 4 dagen de jungle in!
Als echte studenten hebben we die avond doorgepakt tot in de vroege uurtjes en kon Erik vrijdag in de auto ook nog genieten van de gezellige avond ;).

Die vrijdag vertrokken we naar Blange Marie samen met 2 Belgische studenten. Een plaats in het westen van Suriname. Wat toch al gauw 8 á 9 uur rijden is. Onze gids, Dion, was erg gezellig en was gezegend met een goed paar ogen. Want wat die man allemaal zag! De kleinste slangetjes en kikkers, vogels op vele meters afstand, boskalkoenen hoog in de boom…
De rit zelf was al een hele ervaring! Toen we er bijna waren kregen we echter een platte band. Gelukkig was deze zo vervangen. Maar hierdoor werden er wat kleine aanpassingen gemaakt in het schema. Aangezien Dion het niet verantwoord vond zonder reserve wiel op stap te gaan. Die avond hebben we genoten van een mooie sterrenhemel en de volgende ochtend hebben we kunnen genieten van zeer indrukwekkende watervallen!
De dag erna zijn we via een omweg naar de volgende bestemming gegaan. Dit om het reservewiel te laten maken. Na wederom een spectaculaire rit kwamen we aan op het oude vliegveld van Avanavero. Hier zouden we eigenlijk buiten slapen. Maar vanwege het weer (de regentijd is toch écht begonnen), kon dit helaas niet. Dus hebben we een avondje in de auto geslapen. Toch niet erg comfortabel met 4 mensen…
Maar wederom een schitterend opstaan die ochtend! Hierna vertrokken naar een eilandje waar we luxe bedden tot onze beschikking hadden. Dus daar hebben we even lekker bijgeslapen. In één woord GENIETEN! Wauw, super mooi hier.
’s Avonds opzoek gegaan naar slangen en kaaimannen, en zoals je kunt zien op de foto’s. De kaaiman was niet moeilijk te vinden. Een flinke joekel!!
De dag erop zijn we richting Ampoera vertrokken. Hier waren we al eerder geweest om het reservewiel te laten repareren. Maar nu konden we ook langs de trio indianen, indianen die hun cultuur al jaren vast houden, ze leven dan ook nog erg primitief. Erg bijzonder om te zien. Na een hapje te hebben gegeten begonnen we weer aan de terugreis. Door de platte band en de omweg die we daardoor hadden gemaakt en de slechte omstandigheden waren we de volgende dag pas om 8uur ’s ochtends terug in de stad. Maar dat was het zeker waard na zo’n mooie trip! Iedere dag hebben we kunnen genieten van de dieren en de natuur. Ook hebben we iedere dag lekker vers vlees of vis op!

Omdat deze trip ons zo was bevallen besloten we die woensdag wederom op trip te vertrekken met Dion. Dit keer richting het Brockopondo stuwmeer. Ikzelf was ik al 2 keer eerder geweest. Maar deze mooie omgeving van Suriname wou ik Erik zeker niet onthouden!
Samen met de jongen van de vorige trip en Robin zijn we die ochtend op pad gegaan. Het is een ‘back to basic’ tour geworden. Waar we gewoon ergens zijn aangemeerd langs het meer en daar een hangmattenkamp hebben opgezet. Tijdens de schemering zijn we gaan vissen op piranha’s (die waren niet erg moeilijk te vangen) en die avond hebben we ieder een hele piranha gegeten. Die avond lekker bij het kampvuur gezeten (tot het begon met regenen) en daarna heerlijk geslapen in de hangmat. Voor Erik een minder fijne ervaring. Aangezien zijn touw doorbrak en hij dus al snel weer op de grond lag. Maar goed dat hij al een kussentje onder zijn hoofd had!

Die ochtend hebben we heerlijk gezwommen en een goudmijn aan de rand van het meer bezocht. Waarna het weer al veel te snel tijd was voor vertrek!
Die avond was het natuurlijk weer tijd voor Havana (aangezien Erik het vorige week zó goed naar zijn zin had, had hij iedereen gezegd sowieso nog eens mee te gaan). Die foto’s zal ik jullie maar besparen! Door de vele tripjes en korte nachtjes ging het lichtje toch wel op tijd uit. Die vrijdag werden we dan ook pas na de middag wakker…

Die avond zijn we met z’n tweeën nog een hapje gaan eten (het laatste avondmaal zullen we maar zeggen…).
Die avond stond voor mij ook het afdansen van de salsa op het programma. Door de vakantie had ik 2 lessen gemist. Maar gelukkig toch weer geslaagd!

En zo liep de vakantie op z’n eind. Vandaag weeral de laatste dag… De dagen zijn voorbij gevolgen en alles was weer zo vertrouwd dat het toch weer lastig was om afscheid te nemen. Maar het grootste gedeelte hebben we nu gehad. Ondertussen de 4 maanden weeral voorbij. Voor ik het weet ben ik weer in Nederland. Nog 7 weken te gaan! Dus nog even flink genieten van al het moois in dit bijzondere land!
Ondertussen zweeft Erik weer in de lucht (na 3 uur vertraging) en ga ik mijn blog weer afsluiten!

Veel liefs uit het regenachtige Suriname!

• 01 Juni 2014 - 09:41

Jozien:

Hoi lieve Enia,

Wat toch weer een prachtig verslag, en wat geweldig dat jullie samen zulke prachtige dagen hebben beleefd. Maar we denken nu extra aan jou omdat het toch wel even taai zal zijn nu Erik weer richting huis gaat. Wel met de wetenschap dat jij al over de helft bent van jouw stage. Maar het zal met dubbele gevoelens ook straks weer zijn als jij zelf dit land moet verlaten om weer naar dat kikkerlandje Nederland terug te moeten keren. Gelukkig weet je dat Erik dan op jou zit te wachten, en wij als familie natuurlijk ook!!!
    Maar lieve meid zoals je al zei, zover is het nog niet, dus geniet zeker nog van al dat moois daar waar wij via jouw mooie verslagen en prachtige foto's ook een stuk van mee kunnen genieten.

Liefs en groetjes van ons.
    Jozien, Jan, Maureen en Lisann

• 01 Juni 2014 - 12:16

Adriënne, Jan, Dorien, Inge, Anke:

Hoi Enia,

We zijn weer helemaal op de hoogte van jouw belevenissen!
    Je hebt echt veel kunnen doen samen met Erik. Jullie zijn weer helemaal bijgepraat.
    De laatste weken voor jou komen er al weer aan in Suriname. Wat gaat de tijd toch snel.
    Probeer nog volop te genieten de komende tijd, want voor je het weet ben je weer terug in Zeeuws Vlaanderen, maar wel met een enorme levenservaring rijker.

Heel veel groeten uit het zonnige en (op dit moment) droge Oosterhout,

Adriënne, Jan, Dorien, Inge, Anke.

• 01 Juni 2014 - 13:48

Yvonne:

De laatste weken zullen voorbij vliegen en voor je het weet zit je weer in je oude vertrouwde omgeving en leventje. Dus genieten zoveel je nog kunt! Groetjes Yvonne

• 03 Juni 2014 - 11:14

Tilly Blommaart:

Hoi Enia, leuke vakantie gehad samen met Erik ,nog even volhouden daar. Tot over enkele weekjes. Groeten Ludo enTilly.

• 05 Juni 2014 - 11:59

Jan Heijne:

Dag Enia,
    Van Erik afgelopen maandag de vakantie ervaringen vernomen met heel heel veel foto's.
    fijn om te horen dat jullie samen 'n fijne vakantie hebben gehad.
    gisteren sprak 'n medewerker van Brinkdreef 12 en die was heel blij dat jij terug kwam om stage te komen lopen
    dit was toch wel erg prettig om te horen!!!
    Van haar moest ik je de groetjes doen en nog prettige weken toe wensen.[nog maar 7 weken].
    geniet nog eventjes daar in Suriname .

groet papa.